Cerito Yong Dolah - Memanjat Patung Liberty


Orang Indonesia selalu beruntung, bila susah untung tidak kelaparan, kalaupun kelaparan, masih untung tidak mati, dan begitulah seterusnya. Menyinggung masalah keberuntungan Yong Dolah sering termasuk orang yang beruntung untuk itu kembali kita mendengar cerita Yong Dolah.

"Kate orang, Yong pernah memanjat patung Liberty? Apakah betul, Yong?"
"Betul tu, mano pulak Yong pernah bohong"

"Bagaimano ceritanya, Yong?"
"Begini mula-mula Yong bekerja sebagai pengangkut air minum di sebuah kapal pesiar. Setiap kapal itu singgah di pelabuhan Bengkalis. Yong yang di percayai Kaptennyo untuk mengisi air minum di kapalnyo, kerja tu Yong buat dengan bersungguh-sungguh. Pade suatu hari teringin pulak hati untuk masuk ke kamar mesin kapal, tu".

"Apo yang Yong buat di kamar mesin itu?"
"Tak taulah tapi isi perut Yong 'ni macam di cabik-cabik nak masuk ke kamar tu' karane tak tahan lagi Yong pun masuk. Mak.. mak.. bukan main beso mesinnyo. Yong tengok baut yang ado di mesin tu, Yong cubo hitung tapi tak terhitung oleh Yong di tambah lagi mesin tu berbunyi. Mano pulak Yong ingat dengan apo yang Yong hitung. Saking asyiknyo, Yong tak dapt mendengo serine kapal yang mengisyaratkan bahwa kapal akan berangkat".

"Kenape Yong tak mendengo?"
"Macam mano 'nak dengo, mesin kapal tu tak tanggung-tanggung bunyinyo. Macam nak pecah gendang telingo Yong ni".

"Bagaimane Yong tau bahwa kapal tu dah berangkat ?"
"Setelah Yong puas mengok mesin, Yong pun berhasrat naik kedarat, tapi alangkah terkejutnyo Yong, Ketiko Yong tau Yong telah samapi di Amerika Serikat."

"Dari mane Yong tau bahwa Yong telah sampai di Amerika Serikat ?"
"Yong tengok patung libery tecacak depan mato Yong, tentulah Yong sampai di Amerika. Di bengkalis mano ado pulak patung macam tu, kalau adopun cumo tunggul kelapo yang dah mati. Yong tengok betul-betul patung liberty tu. Dalam hati Yong becakap "tinggi betul patung ni. Siapo tukangnyo yo. Kareno penasaran tinggi patung tu, terlintas hati Yong nak memanjatnyo. Tanpo pikir panjang lagi Yong panjat. Limo menit setelah itu, Yong pun sampailah di kepalo patung liberty. Yong pegang kuat-kuat batu runcing dekat kepalonyo, Yong tengok kiri, Yong tengok kanan. Mak.. mak bukan main besonyo kota Amerika ni. Bangunnyo mencucuk langit macam roket. Meraso tak sedap lagi duduk disitu, Yong pun pindah dekat batu runcing yang lain, pas bagian belakang kepalo patung tu, Yong heran mengapo bangunan mencucuk langit semua yang ado di kota itu. Yong fikir Yong bermimpi, tetapi ketiko Yong gosok-gosok mato Yong, bangunan mencucuk langit tu tak jugo hilang. Dalam hati Yong berkato "ini tak mimpi tapi memang nyato."

"Setelah itu ape yang Yong lakukan ?"
"Yong diam ajo menikmati bangunan itu. Tapi tibo-tibo angin ribut datang, pegangan Yong lepas dan Yong pun melayang kene bawa angin."

"Apo terjadi setelah itu, Yong?"
"Yong pasrah, apopun yang terjadi Yong tawakal ajo, Yong serah diri pado Tuhan, mato Yong, Yong pejamkan. Yong terus di bawa angin, setelah agak lamo Yong di bawa angin, tibo-tibo Yong tesangkut pado sebuah batang condong dan bukan main besonyo. Yong befikir batang apo agaknyo. Batang meranti taklah sebeso ini, apo lagi batang getah. Kereno penasaran Yong bukolah mato Yong. Rupo-ruponyo Yong tesangkut di Menara Pissa."

"Sesudah itu ape yang Yong lakukan?"
"Fikir punyo fikir Yong teringat bahwa dalam kocek Yong ado kail. Untuk menenangkan kepalo otak Yong, Yong pun mengail dari atas menara itu."

"Umpannyo apo, Yong?"
"Yong tak habis akal do, Yong pegi ke paso Italia itu sekejap. Yong beli belacan seratus rupiah, setelah itu Yong pun mulailah mengail. Yong melempolah kail tu. Eehh baru sekejap Yong melempo, Ikanpun menyentap. Yong tarik kali Yong. Tapi Yong tak kuat menarik ikan tu. Bukan main berat ikan yang memakan kail Yong. Kareno Yong tak kuat lagi menarik tali kail Yong, Yong pun tercampak di bawa ikan tersebut. Yong tetap memegang tali kail Yong, tapi karena takut Yong pun menutup mato Yong. Ikan terus membawa Yong dan ikan itu mengiro Yong mengejonyo. 58 hari 58 malam lamonyo Yong dibawa keliling laut Atlantik oleh ikan 'tu. Mungkin kareno sudah letih, ikan itupun tak kuat menarik Yong dan kami pun terdampar dipantai. Yong tengok betul-betul pantai,tu. Tibo-tibo Yong meraso macam kenal dan seperti selalu Yong tengok. Tapi Yong belum berani memastikannyo. Yong gosok lagi mato, barulah Yong sadar bahwa pantai tu ternyata pantai Selat Baru. Keyikanan Yong betambah kuat ketiko Yong melihat tetanggo Yong pergi menjaring. Hati Yong bukan main Sukonyo. Tetapi ketika Yong naik kedarat di tangan Yong memegang sesuatu. Yong belik-belik ruponyo tali kail Yong tadi. Tanpo ragu, Yong pun menarik pela-pelan tali kail itu. Yong terus tarik kali itu, tapi celako agaknyo, ketiko sampai pado mato kail 'tu, Yong tengok rupo-ruponyo ikan Bilis. Dalam hati Yong becakap "Engkau rupanye, wahai Bilis yang membawaku selamo 58 hari 58 malam' tu ye."

Sumber : Bengkalis.go.id



Comments
1 Comments

1 komentar:

bahrur rosyidi mengatakan...

haha lu banget.,.,.

Posting Komentar